Träna med PT-Fredrik

Om PT Fredrik För mig handlar träning om att må bra samt att få synbara resultat. Oavsett om du vill bygga muskler eller gå ner i vikt kan jag som personlig tränare hjälpa dig. Rätt kombinerad kost tillsammans med styrketräning tar din träning till nya mål. Dina förutsättningar och mål Med utgångspunkt från dina förutsättningar och... Fortsätt läsa mer →

Vegan/glutenfri chokladmousstårta med hasselnötsbotten och bär

ca 8 bitar Tårtbotten 1,5 dl aquafaba (kikärtsspad från ca 1 förp kikärtor) 0,75 dl agavesirap eller akaciahonung* (ej vegan) eller annan flytande sötning som du föredrar några droppar citronsaft 1 dl kokosmjölk rumstempererad (OBS! slät i konsistensen, inte grynig) 100 g hasselnötsmjöl eller hasselnötter (som du då själv maler i nötkvarn eller matberedare)  0,75... Fortsätt läsa mer →

Belöningsmat

Jag hör ofta människor säga: ”om man äter bra och tränar flitigt i veckorna, kan man fuska på helgen”. Det är ett förhållningssätt jag inte riktigt delar. Vänd istället på det hela: ”om man äter bra och tränar flitigt i veckorna, kan man belöna sig på helgerna”. Vinsten med denna tankegång är att man kan... Fortsätt läsa mer →

Hudvård med Isabelle

Hej, Isabelle Spicker heter jag och kommer från Ekerö. Har tränat på Rosell's till och från i flera år och trots att jag numera bor inne i stan försöker jag ändå åka ut och träna på helgerna eftersom att jag älskar gemenskapen och värmen på Rosell's.   Jag är ägare till Karlaplanskliniken som ligger på Östermalm.... Fortsätt läsa mer →

Fakta om protein(pulver)

Vi har länge hört såväl lovsångerna och löftena om snabba resultat, som svartmålandet och varningarna. Men hur är det egentligen: är proteintillskott verkligen något nödvändigt vid träning för styrka och muskler? Eller är det något farligt som kan nämnas i samma andetag som dopning, eller i alla fall leda till sådan? Eller är inget av... Fortsätt läsa mer →

Testing, testing, test

Nu tänker jag sjunga testernas lov! Det finns enligt mig inget bättre verktyg att stämma av hur träningen går, eller för den delen för att motivera sig till ytterligare stordåd. Men jag vill också varna lite för uppenbara risker med fel- eller övertolkning av resultaten av tester, samt försöka avdramatisera synen på vad som skulle... Fortsätt läsa mer →

GI – Glykemiskt index

När man äter mat sker det en hel del processer i kroppen, speciellt i blodet. Äter man kolhydrater (pasta, potatis, ris etc) höjs sockernivåerna i blodet. Kroppen svarar genom att parera med ett hormon som heter insulin. Insulinet sänker sockernivåerna i blodet, så långt allt väl. Men problemet med insulinet är att höga insulinnivåer ger... Fortsätt läsa mer →

NYÅRSLÖFTEN NÅGON?

Nöj dig med något, istället för inget. Vi har ju helt nyss bytt årtal och då brukar som bekant många bestämma sig för att ta nya tag med allt möjligt, inte minst livsstilsfaktorer som träning och kost. Och branschen jublar: tidningarna kablar ut förslag, gymmen spänner musklerna inför anstormningen efter julstiltjen, pt:s får nya kunder... Fortsätt läsa mer →

Frukost. Hur nödvändig är den?

Vi börjar denna inläggserie med frukosten. Det diskuteras mycket om frukosten är så nödvändig som det ofta sägs. Vissa forskare menar att det totala energiintaget per dygn spelar den största rollen och inte när vi äter. Låt oss vända lite på begreppen. Det finns få idrottsmän som vill ha ett överflöd av fett på kroppen,... Fortsätt läsa mer →

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑