Frukost. Hur nödvändig är den?

Vi börjar denna inläggserie med frukosten. Det diskuteras mycket om frukosten är så nödvändig som det ofta sägs. Vissa forskare menar att det totala energiintaget per dygn spelar den största rollen och inte när vi äter. Låt oss vända lite på begreppen. Det finns få idrottsmän som vill ha ett överflöd av fett på kroppen, några undantag existerar dock och ett stort sådant är sumobrottarna. Dessa brottare har en enorm muskelmassa (kanske större än någon annan atlet) och vill också väga mycket samt ha låg tyngdpunkt. Följaktligen har de lagt på sig stora mängder kroppsfett.

Med tanke på att summobrottningen har tusenåriga traditioner får man anta att de lärt sig en del knep i konsten att lägga på sig fett. Ett av dessa knep är att inte äta något på morgonen. De börjar helt enkelt dagen med ett träningspass och därefter intar de sin första måltid för dagen. I regel äts två stora mål om dagen och inget däremellan. Totala kaloriintaget ligger på ca 5500 kcal, viket inte är så imponerande med tanke på deras stora kroppshydda (de största styrkelyftarna äter upp mot 8000 kcal per dag). Visserligen består sumobrottarnas kost till stor del av kolhydrater, men det kan ändå inte förklara den stora fettmassan. Tänkvärt!

Åter till frukosten då. En bra frukost består av en god balans av kolhydrater, protein och fett. Hur mycket man skall äta beror på hur stor man är och hur mycket man rör sig. Men vi utgår från en normalperson.

Börja dagen med ett glas citronvatten. Surt, javisst men inte omöjligt surt. Citronen metaboliseras i kroppen och fruktens mineraler bidrar till att kroppen blir basisk. Vilket är ett bra tillstånd. Omvänt, en sur miljö ökar risken för infektioner. Inte bra. Ett basiskt tillstånd är eftersträvansvärt och bidrar bl a till en högre fettomsättning.

Grötfrukost med blåbär, ägg & avocado

Kolhydrater:

Havregrynsgröt.

Havre är en utmärkt kolhydratkälla med högt fiberinnehåll. När man kokar grynen antas en geléaktig konsistens vilket gör att upptaget i tarmen blir långsammare, det leder till att man håller sig mätt länge. Gelékonsistensen är dessutom gynnsam för tarmens välbefinnande. Havre innehåller lignaner, en växtkemikalie som ger ett bra skydd mot cancer, hjärt- och kärlsjukdomar.

Ta 1dl havregryn som kokas med 2,5 dl vatten och lite salt. Koka i ca 3 minuter, smaksätt gärna med kanel.

Protein:

Ägg.

Världen bästa proteinkälla. Det finns ingen annan proteinkälla som är så lik människans proteinsammansättning. Man kan i princip livnära sig enbart på ägg och någon C-vitaminkälla. Ägg är dessutom rik på mineraler, bra fett och vitamin D som är väldigt nödvändigt för oss nordbor, då solen lyser med sin frånvaro 6 månader om året.

Tillaga 3 ägg på valfritt sätt.

Fett:

Avokado.

Avocadon innehåller mycket bra enkelomättat fett. Dessutom finner man i avokadon en mängd vitaminer och mineraler, samt karotenoider. Vad karotenoider är bra för kommer jag återkomma

till i en senare blogginlägg.

Servera dig själv en halv avokado.

Kolhydrater:

Blåbär.

Avsluta kalaset med 1 dl blåbär. Det har gått lite av en trend i att äta sk ”superbär” från jordens alla hörn. Dessa innehåller mycket antioxidanter samt en hel del andra bra saker. Men vi har ju vårat eget superbär i våra egna skogar. Blåbäret!

Blåbär innehåller mycket antioxidanter, bl a antioxidanter som flavonoider. Dessa flavonoider tycks hindra uppkomsten av plack på nervändarna i hjärnan. Detta plack som man tror är en av anledningarna till uppkomsten av Alzheimers och Parkinson. Dessutom har det en gynnsam effekt genom att motverka uppkomst av diabetes. Blanda ner dessa superbär i din gröten. Är de frusna kommer gröten anta en ätlig temperatur direkt.

Innehåll per portion:

Kolhydrater: 25

Protein: 30

Fett: 34  

Kalorier: 496

Tjipp på er!

IMG_4621

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Blogga med WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: