NYÅRSLÖFTEN NÅGON?

Nöj dig med något, istället för inget. Vi har ju helt nyss bytt årtal och då brukar som bekant många bestämma sig för att ta nya tag med allt möjligt, inte minst livsstilsfaktorer som träning och kost. Och branschen jublar: tidningarna kablar ut förslag, gymmen spänner musklerna inför anstormningen efter julstiltjen, pt:s får nya kunder som aldrig förr.

Samtidigt kommer ifrågasättanden som ett brev på posten (höll jag på att säga, men ett mail i inboxen är väl en säkrare liknelse i dag): nyårslöften håller ju sällan, man binder sig till ett gymabonnemang som man inte utnyttjar osv, osv. Och följden blir nog ofta att många upplever det lite skämmigt att tala om i alla fall egna löften, ifall de har några. Men som så ofta, lutar jag åt en kompromiss och tänker att löften till en själv vid nyår eller någon annan tidpunkt kan vara en bra grej och absolut inget att skämmas för. Tvärtom kan det vara bra att sätta lite frivillig press på sig för något man egentligen vill, genom att berätta för fler. Men det kan också lätt slå snett och sluta i en besvikelse som inte gör någon som helst nytta.

En rimlig invändning mot nyårslöften är att det är dumt att alls sätta upp någon viss dag, i stället för att tänka att det sällan kommer en bättre för att börja eller fortsätta med något än den som är i dag. Vem vet vilka förutsättningarna är i morgon, liksom? Och det håller jag i princip med om. Men nu är vi en gång sådana, de flesta av oss, att vi behöver ta lite sats och lägga förutsättningarna till rätta. Och då får man ju haja att ”nästa år” är betydligt tyngre än ”på måndag” (vilken måndag?). Så därför kan det vara rent av bra för den som till äventyrs avger nyårslöfte! Vi kan hitta på alla möjliga anledningar för saker och ting. Och bra sådana, ja det är de som får oss att göra det vi vill och mår bäst på. Strunt samma hur långsökta eller fåfänga.

Jag gillar att planera och utvärdera, både för egen del och då jag jobbar med andra. Det ger en större kontroll och för många en bättre disciplin. Och då måste man rimligen ha satt upp sina ungefärliga syften och mål – vad skulle man annars jämföra med? Men jag aktar mig noga för alltför höga mål och för strama ramar. Förutom att det lätt kan bli mer stressande än lustfyllt, så finns det en uppenbar risk också att man hamnar i negativ disciplin: tränar när man borde återhämta sig, vrider ur sig set eller kilometer utan kvalitet osv – bara för att man bestämt att det ska ske. Och så det uppenbara, att man inte ska eller får misslyckas och ge tappt. Du har säkert hört det tusen gånger, men det är för att det är alldeles sant: nöj dig med något i stället för inget, lite mer i stället för allt, bättre i stället för optimalt! Och baka in lite flexibilitet i målsättningarna! Då ligger ett misslyckande inte lika nära, och ingen hindrar ju dig från att steppa upp ambitionerna vartefter.

Tja, det var mina 25 cent för detta. Vi hörs nya säsonger över nya ämnen!

set goal, make plan, work, stick to it, reach goal - a success concept presented with colorful stick

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

Skapa en gratis webbplats eller blogg på WordPress.com.

Upp ↑

%d bloggare gillar detta: